Home Oddział siódmy "Dzieci świata"
"Dzieci świata" PDF Drukuj Email
Wpisany przez Aneta Gilewicz   
niedziela, 31 maja 2020 15:50

Dzieci świata

• świętujemy „Dzień dziecka”,

• poznajemy prawa i obowiązki dziecka,

• nazywamy ludzi różnych ras, określamy miejsca ich zamieszkania, nazywamy ich domy,

• zwracamy uwagę na wartości takie jak: koleżeństwo, przyjaźń.

01.06.-05.06

01.06 - poniedziałek

To już dzisiaj – Święto każdego z nas – Dzień Dziecka.

https://przedszkouczek.pl/

Dzień Dziecka to dzień ustanowiony w celu upowszechnienia ideałów i celów związanych z prawami dziecka zawartymi w Karcie Narodów Zjednoczonych. Obchodzony jest od 1955 roku w różnych dniach w różnych krajach.

Dzień Dziecka ustanowiono w 1954 roku na Zgromadzeniu Ogólnym ONZ. Już wcześniej Dzień Dziecka był obchodzony w niektórych państwach. W Polsce i innych państwach bloku wschodniego Międzynarodowy Dzień Dziecka był obchodzony od 1950 roku, zawsze 1 czerwca.

Międzynarodowy Dzień Dziecka ma swoje początki w 1925 roku. Wtedy to w Genewie odbyła się Światowa Konferencja na Rzecz Dobra Dzieci. W Polsce Dzień Dziecka był obchodzony jeszcze przed II wojną światową. Pierwszy raz Dzień Dziecka w Polsce obchodzono w 1929 roku, ale 22 września.

 

Z okazji Dnia Dziecka

Życzę wszystkim dzieciom,

aby ich dzieciństwo

było jak najlepsze

i aby trwało jak najdłużej!

https://izba-lekarska.pl/

A teraz proszę przeczytać dziecku wiersz J.Tuwima pt. „Bambo”

Murzynek Bambo w Afryce mieszka ,

czarną ma skórę ten nasz koleżka.

Uczy się pilnie przez całe ranki

Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.

A gdy do domu ze szkoły wraca ,

Psoci, figluje - to jego praca.

Aż mama krzyczy: "Bambo, łobuzie!'

A Bambo czarną nadyma buzię.

Mama powiada: "Napij się mleka"

A on na drzewo mamie ucieka.

Mama powiada :"Chodź do kąpieli",

A on się boi że się wybieli.

Lecz mama kocha swojego synka.

Bo dobry chłopak z tego murzynka.

Szkoda że Bambo czarny , wesoły

nie chodzi razem z nami do szkoły.

Murzynek Bambo Julian Tuwim - animowany wierszyk dla dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=AD_lUmom-Gc&feature=share

Porozmawiaj krótko z dzieckiem na temat różnych narodowości dzieci na świecie. Zwróć uwagę, że pomimo różnego wyglądu zewnętrznego (np. kolor oczu, skóry czy włosów) wszystkie dzieci są takie same. Przykładowe zdjęcia dzieci różnych narodowości znajdą Państwo poniżej.

Dzieci są jak gąbka – chłoną wszystko w mgnieniu oka, zarówno to co dobre, jak i to, co złe. Uczą się różnych zachowań, naśladując ludzi ze swojego otoczenia. Dlatego tak ważne jest, by od najmłodszych lat życia dziecka pokazywać mu dobre wzorce zachowania i nauczyć dziecko szacunku do innych.

mjakmama24.pl

dobra-rada.pl

02.06. - wtorek

1. Wiersz W. Fabera ,, Dzieci świata”

W Afryce w szkole na lekcji,

Śmiała się dzieci gromada,

Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,

Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,

Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,

Nie uwierzył, że są na świecie

Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii

My także jak dotąd nie znamy,

A jednak wierzymy w lodowce,

W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,

chcemy ręce uścisnąć mocno

i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,

jak i z nas samych wyrosną.


2. Rozmowa na temat wiersza:

- Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?

- Gdzie mieszkają Eskimosi?

- O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?

- Co łączy dzieci na całym świecie?

 

3. Oglądanie ilustracji przedstawiających dzieci z różnych stron świata, ich domów,

wypowiadanie się dzieci na temat ich wyglądu.

  • Chińczycy i Japończycy

 

 

  • Indianin

 

 

  • Eskimos
  • Czarnoskóry
  • Europejczyk
Źródło obrazków: chomikuj.pl, archop.pl

4. Proszę wydrukować karty pracy oraz wykonać z dzieckiem zadania
uciocimariolki.pl
Link do strony: https://2.bp.blogspot.com/-
BJC2hKLpMuw/U44MU_bFpPI/AAAAAAAACxw/
z9If4vLLRf0/s1600/skanuj0009.jpg
  • Połącz dzieci w pary

Link do strony: http://www.supercoloring.com/
puzzle-games/bind-the-twins-puzzle?version=print

03.06. - środa


„O PRAWACH DZIECKA" Marcin Brykczyński

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym

Że dziecko to także człowiek Tyle że jest mały.

Dlatego ludzie uczeni Którym za to należą się brawa

Chcąc wielu dzieci los odmienić

Stworzyli dla was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta próbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego

A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać

I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się w wiersze poukładały

Prawa dla dzieci na całym świecie

Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.

blizejprzedszkola.pl

Posłuchajcie z dzieckiem piosenki, spróbujcie nauczyć się jej na pamięć.

"Jesteśmy dziećmi”

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

Tekst piosenki:

1. Czy jesteś z Afryki,

Czy też z Ameryki,

Nie jest ważne gdzie mieszkamy,

Bo jesteśmy tacy sami.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!

Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!

Chcemy by często tulono nas

I żeby miło płynął nam czas.

2. Czy mówisz po polsku,

Czy też po japońsku,

Wszyscy dobrze rozumiemy,

Czego tak naprawdę chcemy.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!

Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!

Chcemy by często tulono nas

I żeby miło płynął nam czas.

PRAWA I OBOWIĄZKI PRZEDSZKOLAKA

Opracowane na podstawie Konwencji o Prawach Dziecka i Statutu Przedszkola

Przedszkolak ma prawo do:

- życia i rozwoju - oznacza, że nikogo nie wolno pozbawić życia, a dorośli muszą stworzyć warunki gwarantujące bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój dziecka (zdrowe i urozmaicone jedzenie, sen i odpoczynek, opieka i ochrona)

- poszanowania godności osobistej - oznacza, że dziecka nie wolno bić, znęcać się, poniżać , jest to niedopuszczalne i karalne

- prawo do wychowanie w rodzinie - oznacza, że nikomu nie wolno zabrać dziecka od rodziców, chyba ze z bardzo ważnych powodów; gdyby jednak rodzice byli osobno dziecko ma prawo do kontaktów z obojgiem

- prawo do wypowiedzi - oznacza, ze dziecko może wyrażać własne zdanie, opinie, uczucia, może aktywnie dyskutować z dziećmi i dorosłymi, ma prawo być wysłuchane

- prawo do akceptacji - oznacza, że wszystkie dzieci są sobie równe, bez względu na wygląd, zdolności, rasę, wiarę, czy narodowość czy inne poglądy, mają być akceptowane takimi, jakimi są

- prawo do nauki - oznacza, że dziecko ma prawo do pytania, badania, eksperymentowania i zdobywania wiedzy oraz rozwijania własnych umiejętności, w sposób na jaki pozwalają mu jego zdolności i indywidualne tempo rozwoju

- prawo do tożsamości - oznacza, że dziecko ma swoje imię i nazwisko, które powinno znać a dzieci i dorośli w kontaktach z nim powinni się zwracać po imieniu

- prawo do wyboru towarzysza zabaw - oznacza, że dziecko ma prawo do zabawy, może wyrażać swoje pragnienia dotyczące zabawy i wyboru towarzysza a także ma prawo do odmowy uczestnictwa w zabawach i innych czynnościach z rówieśnikami i dorosłymi (ograniczone względami bezpieczeństwa)

- prawo do prywatności - oznacza, że dziecko może dysponować własnymi rzeczami, ma prawo do tajemnicy, nikomu nie wolno bez bardzo ważnych powodów wkraczać w jego sprawy rodzinne

Dziecko musi zrozumieć, ze funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych ale również dawaniu siebie innym

Przedszkolak ma obowiązek:

- kulturalnie i z szacunkiem odnosić się do rówieśników i osób dorosłych (szanowanie praw innych)

- zachowywać się zgodnie z przyjętymi normami i zasadami akceptowanymi przez grupę i społeczność przedszkola

- służyć pomocą młodszym i słabszym

- przestrzegać zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim

- dbać o wspólne sprzęty i zabawki i estetykę otoczenia

- starać się w miarę możliwości wywiązywać się z przyjętych na siebie obowiązków

- respektować polecenia nauczyciela

- przyjaźnie odnosić się do świata przyrody



04.06 - czwartek

Dzisiaj zachęcam do powtórki całego materiału

z poprzednich dni (01.06.-03.06).

Warto utrwalić z dzieckiem wiadomości.

Jest ich dość sporo, dlatego dzisiejszy czas poświęćcie na to.


05.06 - piątek

Proszę wraz z dzieckiem oglądnąć obrazki historyjki obrazkowej, a następnie spróbujcie wymyślić sami do niej swoje opowiadanie.

Pod obrazkami znajdą Państwo wskazówkę do ilustracji, którą należy sobie rozwinąć (dopowiedzieć), w ten sposób liczę, że powstanie piękne opowiadanie.

1. Nowa rodzina wprowadza się do mieszkania.
2. Na podwórku dzieci bawią się piłką. Nieznajomy chłopczyk przygląda się przez okno jak bawią się inne dzieci.

3. Podczas zabawy piłka poleciała w kierunku chłopca w oknie. Chłopczyk ją złapał.
4. Piłkę oddała dzieciom mama chłopczyka, jednak dzieci chciały poznać nowego kolegę.
5. Widząc chłopca na wózku były zdziwione, ale nie widziały przeszkód, aby on mógł pobawić się razem z nimi.
Zachęciły kolegę do wspólnej zabawy.
6. Kolega razem bawił się z dziećmi na podwórku, pomimo swojej niepełnosprawności.
Źródło obrazków: chomikuj.pl

Niepełnosprawność dotyka dzieci i dorosłych, osoby z różnymi trudnościami możemy spotkać nie tylko w szpitalu, ale w szkole, sklepie czy urzędzie. Małe dzieci są ciekawe, pytają o wszystko. Chcą jak najwięcej wiedzieć i zrozumieć świat. Pytają również o niepełnosprawność, bez skrępowania, bez ironii i dla dorosłych często bez taktu.

Dziewczynki i chłopcy nie spostrzegają osób niepełnosprawnych jako dziwnych czy gorszych. Często takiego patrzenia uczą się dopiero od dorosłych. Dzieci zadając pytania nie mają złych intencji, one po prostu chcą wiedzieć, reagują spontanicznie i bez zahamowani. Jednak to, co ważne rodzic  powinien wytłumaczyć parę zasad, które w obecności osób z niepełnosprawnością warto przestrzegać.

Kiedy dziecko zadaje pytania, gdy widzi osoby jeżdżące na wózku, idące o kulach czy z amputowaną ręką – nie mów, aby nie patrzyło, nie zwracało uwagi. Wytłumacz, że niepełnosprawność może przydarzyć się każdemu w wyniku wypadku, choroby lub wad wrodzonych. Wyjaśnij dlaczego, ktoś wygląda lub porusza się odmiennie, pozwól maluchowi na pytania i szczegółowo na nie odpowiedz. Nie zbywaj go. Pokaż, że bez względu na niepełnosprawność może was bardzo dużo łączyć z tą osoba, nie podkreślaj różnic tylko cechy wspólne. Wtedy dziecku łatwiej zrozumieć, że drugiej osobie, bez względu na wszystko, należy się szacunek. Swoją postawą akcentuj akceptację, nie ukrywaj tematu niepełnosprawności, nie bagatelizuj go, ponieważ takie działanie pokazuje dziecku, że to temat wstydliwy.

Reakcja rodziców na pierwsze niewinne, pełne ciekawości pytania i komentarze ich dziecka, dotyczące niepełnosprawnych, ma ogromne znaczenie. Kształtuje myślenie o osobach niesprawnych i wpływa na sposób, w jaki mały człowiek będzie traktować innych.

Trzylatki zazwyczaj nie zauważają niepełnosprawności danej osoby, chyba że jest ona znaczna bądź ktoś wyraźnie zwrócił ich uwagę, wskazując na nią. Mimo to twój maluch dostrzega osobę, która nie ma nogi albo porusza się na wózku inwalidzkim. Czuje się zaciekawiony, może zadać pytanie bądź po prostu patrzeć.

Czterolatki i starsze dzieci szybko dostrzegają różnice - ktoś nie mówi, nie chodzi, nie je jak wszyscy inni. Najczęściej chcą dowiedzieć się czegoś więcej i oczekują od rodziców wyjaśnień. Czasami wręcz zastanawiają się, czy niepełnosprawność może spotkać ich albo kogoś bliskiego.

Jak rozmawiać o niepełnosprawności

Kiedy po raz pierwszy twoje dziecko zauważy, że ktoś jest niepełnosprawny, nie zwlekaj z rozmową na ten temat. Można na przykład zacząć tak: Widzę, że zauważyłeś  osobę, która jest inna niż ty. Wiesz już, że ludzie różnią się kolorem włosów, wzrostem, ale i innymi cechami również. Opowiedz prostymi słowami i szczerze, bez dodawania zbędnych informacji, co wiesz o niesprawności danej osoby - ten pan ma psa lub laskę dla osób niewidomych, ponieważ  nie widzi. Ta pani porozumiewa się za pomocą języka migowego, języka gestów, ruchów dłoni, bo nie słyszy.

Staraj się odpowiadać na pytania krótko i wprost; nie komplikuj wyjaśnień. Jeśli dziecko pyta o osobę na wózku, możesz powiedzieć: Wydaje mi się, że ta pani ma problem z nogami. Nie potrafi chodzić.

Zwróć uwagę, że dziecko słucha twoich słów. Uważaj, w jaki sposób opisujesz ludzi niepełnosprawnych. Unikaj obraźliwych określeń, takich jak „kaleka”, „upośledzony” itp. Pamiętaj, by oddzielić chorobę od osoby. To bardzo ważne! Lepiej powiedzieć: „dziecko, które ma autyzm” niż „autystyczny chłopiec lub dziewczynka”. Unikaj także określeń „normalne”, odwołując się do sprawnych dzieci, ponieważ w ten sposób jedynie podkreślasz nieprawidłowości lub defekty u innych.

Gdy spotkacie kogoś z niepełnosprawnością, nie ma potrzeby strofować dziecka, powtarzając: nie przypatruj się lub nie zatrzymuj się i idź dalej. Słysząc takie uwagi, osoby niepełnosprawne czują się wręcz napiętnowane przez tych, którzy ich unikają. Ponadto, twoja pociecha może odnieść wrażenie, że to wstydliwy problem i nie wolno zadawać ci pytań na ten temat. Zamiast tego opisz w kilku słowach odmienny sposób, w jaki ktoś niepełnosprawny chodzi lub komunikuje się z innymi.

Staraj się upewnić malucha, iż mimo niepełnosprawności fizycznej bądź psychicznej, jego kolega wciąż jest zwyczajnym dzieckiem. Podkreślaj co łączy rówieśnika z niepełnosprawnością z innymi przedszkolakami, w czym są do siebie podobni - wiek, ulubione książki, gry, filmy. Zawsze kładź nacisk na to, co wspólne – upodobanie do rysowania, jedzenia tych samych potraw, zainteresowanie bohaterami kreskówek. Potem możesz mówić o różnicach, na przykład – Jaś nie robi pewnych rzeczy tak jak koledzy, a wózek „wyręcza” go w chodzeniu.

Ucz szacunku dla każdego. Jeśli usłyszysz dziecko mówiące o kimś z niepełnosprawnością „głupi” lub określające jego sposób chodzenia, mówienia jako śmieszny, szybko zareaguj. Wyjaśnij, jak bardzo te słowa bolą i podkreślaj, iż fakt, że ktoś zachowuje się, patrzy, porusza inaczej pozostali, nie czyni go głupim.

Fragmenty artykułu: https://www.babyboom.pl/przedszkolak/wychowanie/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-niepelnosprawnosci


Zmieniony: czwartek, 04 czerwca 2020 17:39