Home Oddział siódmy CZEKAMY NA ŚWIĘTA WIELKANOCNE
CZEKAMY NA ŚWIĘTA WIELKANOCNE PDF Drukuj Email
Wpisany przez Aneta Gilewicz   
poniedziałek, 29 marca 2021 06:24

Czekamy na Święta Wielkanocne” (29.03-01.04)

- poznajemy tradycje ludowe związane ze Świętami Wielkanocnymi,

- poznajemy symbole Świąt Wielkanocnych,

- wzmacniamy więzi emocjonalne z rodziną, kształtujemy współuczestnictwo w życiu rodzinnym,

- wykonujemy ozdoby świąteczne,

- uczymy się nowej piosenki.

01.04 - czwartek

1. Proszę przeczytać dziecku wiersz:

"Przyszła wiosna, piękna wiosna,

A z nią - pora Wielkanocna.

Jak wesoło, jak radośnie

Już słoneczko mocniej grzeje,

Miły wiatr wokoło wieje".

Proszę zadać dziecku pytania pytanie dotyczące treści wiersza:

- O jakiej porze roku była mowa w wierszu?

- Jaka nadeszła pora?

- Jak słonko grzeje?

W tym miejscu warto przypomnieć jakie mamy pory roku. Głośno powtórzyć z dzieckiem: wiosna, lato, jesień, zima. Proszę zwrócić uwagę, że po zimie znowu jest wiosna. Podczas zajęć w przedszkolu rozmawialiśmy, że pory roku kręcą się jak koło (ciągle się powtarzają). W tym miejscu można przypomnieć kształt koła (3l), oraz przypomnieć nazwy pozostałych podstawowych figur geometrycznych (4l).

(printerest,pl)

2. Czas na trochę ruchu i nową piosenkę w temacie wielkanocnym pt. „Zając” .

Link: https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc.

Odtwórzcie piosenkę i starajcie się wykonywać następujące ruchy:

„Zając”

Zając długie uszy ma (pokazujemy jakie długie uszy ma zając)

trala la, trala la (klaszczemy)

Nosek słodki oczka dwa (pokazujemy na nos, potem na oczy)

hopsa, hopsa, sa. (skaczemy)

Każdy zając skacze – hop!

Hop! Hop! Hop! Hop! Hop! Hop!

Jeden skok.

Drugi skok

Teraz wszyscy: hop!

3. Załączam dwie karty pracy (proszę zapisać i wydrukować)- dziecko odciska na kropeczkach paluszek umoczony w farbie, albo po prostu koloruje kredkami.

(printerest.pl)

4. Proszę z dzieckiem przypomnieć jakie są zwyczaje Świąt Wielkanocnych i nawiązać do tradycji Śmigusa – Dyngusa.

Śmigus-dyngus to staropolski obyczaj. Takie polewanie się wodą w Lany Poniedziałek wynika z naturalnej potrzeby pozimowego oczyszczenia i rozbudzenia.

Przed nami wesoły wierszyk o tej wielkanocnej tradycji.

Śmigus-dyngus!

Staropolskim obyczajem

w wielkanocny poniedziałek

oblewamy się nawzajem.

Miły zwyczaj śmigus-dyngus!

Bo pośród życzeń radosnych

przynosi nam w podarku

uśmiech kolorowej wiosny.

(przedszkole.dukla.eu)

(gp24.pl)

(raciborz.com.pl)

5. Proszę zapisać i wydrukować kolorowankę, a następnie zachęcić dziecko do jej pokolorowania.

(superkid.pl)

5. Jak śmigus dyngus to woda a więc małe doświadczenia z wodą. Bawcie się dobrze.

https://youtu.be/Rxa7O64WTPI

6. Na zakończenie zachęcam do wydrukowania karty pracy oraz wykonania zadania przez dziecko.

(panimonia.pl)

(printoteka.pl)


31.03 - środa

1. „Wielkanocna przygoda zajączka” - historyjka obrazkowa

Proszę opowiedzieć dziecku historię zajączka na podstawie historyjki obrazkowej. Przykładowe opowiadanie z pytaniami dla dziecka znajduje się poniżej.

I obrazek

Zbliżały się Święta Wielkanocne.

Zajączki miały pełne ręce pracy, bo im kury z okolicy niosły jajka.

(Proszę z dzieckiem policzyć jajka na obrazku pierwszym).

Każda z kurek chciała, aby jej jajko zostało kolorową pisanką.

Więc zajączki pędzlem w lewo, pędzelkiem w prawo - taka praca jest zabawą.

Te w kwiatuszki, tamte w paski, uwijały się Szaraczki.

II obrazek

Zajączek wiezie pomalowane jajka czyli pisanki na taczce, by oddać je kurom.

III obrazek

Nagle…… proszę zapytać dziecko:

- co dalej się wydarzyło?

- dlaczego zajączkowi wypadły pisanki?

- co odczuwał zajączek?

IV obrazek

Jednak to nie koniec przygody, bo oto (proszę wskazać czwarty obrazek)

- Co się stało?

- A co teraz przeżywał zajączek?

(chomikuj.pl)

2. Dzisiaj zapowiada się słoneczny i ciepły dzień, dlatego zachęcam do zabaw ruchowych na świeżym powietrzu.

Gry i zabawy ruchowe są bardzo ważne w rozwoju dziecka, a te na świeżym powietrzu są wręcz nie do przecenienia. Zabawy na dworze hartują i wzmacniają odporność, a i wspomagają prawidłowy rozwój dzieci na wszelkich możliwych płaszczyznach, w każdym zakresie. Oto kilka propozycji zabaw:

- zabawa w chowanego,

- berek,

- raz, dwa, trzy, baba Jaga patrzy,

- ciuciubabka,

- zabawy z piłką, kręglami, szarfami,

- gra w klas,

- zabawy w piaskownicy,

- jazda na rowerze, hulajnogach, rolkach,

- puszczanie baniek mydlanych,

- zabawa z balonem,

- chodzenie po rozłożonej linie,

- rysowanie kredą na betonie,

- spacer

Nie ma nic przyjemniejszego niż bycie wzorem dla własnego dziecka. Dzieci uczą się głównie przez obserwowanie otaczającego je świata. Zatem najlepszym sposobem na zakrzewienie w dziecku upodobania do aktywnego spędzania czasu jest wspólny, rodzinny udział w proponowanych zabawach. Zachowanie rodziców jest dla dzieci inspiracją do podejmowania własnych działań. Jak wiadomo, aktywni rodzice wychowują aktywne dzieci.

Życzę miłej zabawy :-)

30.03 - wtorek

1. Wspólnie posłuchajcie piosenki pt. „Pisanki, jajka malowane”

Piosenkę znajdziecie na stronie:

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Następnie postarajcie się nauczyć jej na pamięć.

TEKST PIOSENKI

Pisanki, pisanki,

jajka malowane

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki

jajka kolorowe,

na nich malowane

bajki pisankowe.

Na pierwszej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej

laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,

a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance

piękne opowiastki.

2. A teraz proponuję zagadki, w razie problemów proszę naprowadzić dziecko na prawidłową odpowiedź:

Leży w koszyczku obok baranka malowana we wzorki to ... (pisanka)

Wśród pisanek leży, ma żółty kubraczek.

Powiedz, co to jest. To mały… (kurczaczek)

 

Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,

głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)

 

Stoi bielutki obok pisanek, nasz wielkanocny … (baranek)

 

Jeden taki dzień w całym roku mamy,

że gdy nas obleją, to się nie gniewamy. (Lany Poniedziałek)

 

Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne, więc każde dziecko na niego czeka.

Zobaczyć go jednak - wysiłki to próżne, bo on susami – kic! Kic! Ucieka. (zajączek)

 

Przeważnie jestem biały i na stole leżę.

Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze. (obrus)

 

Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.

Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą. (kurczątka)

3. Zachęcam do wykonania z dzieckiem pracy plastycznej pt. „PISANKA” malowana watą.

Proszę wykonać pracę na podstawie dołączonej ilustracji. Powodzenia :-)

(mamacarla.pl)

Starsze dzieci mogą wykonać pracę plastyczną przy użyciu plasteliny. Zadaniem będzie rozgnieść plastelinę i formować z niej placuszki, wałki, a następnie wykleić wzorki na podanym szablonie.

Przykład wykonania pracy wg innego wzoru:

(mojedziecikreatywnie.pl)

Link do pobrania szablonu: https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-103-pisanka-2.html

https://czasdzieci.pl/kolorowanki/id,61b33-kolorowanki_wielkanocne_pisanki,do_druku,65919b.html

4. Chętnych zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku (p. Olgi Rodzeń), w którym przedstawiono 5 fajnych sposobów malowania jajek i pisanek. Może zainspiruje dzieci do dalszej zabawy.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=zo6FWbsXI5U

 

29.03 - poniedziałek

1. Drogi Rodzicu – przeczytaj dziecku wiersz pt. „Pisanki”- wiersz D. Gellner. Porozmawiaj na temat treści wiersza, wprowadź rodzinę w świąteczny nastrój.

,,Pisanki” D. Gellner

Patrzcie, ile na stole leży pisanek!

Każda ma oczy malowane,

naklejane.

Każda ma uśmiech kolorowy

i leży na stole grzecznie,

by się nie potłuc

przypadkiem

w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki nie są do jedzenia!

Z pisanek się wyklują

Świąteczne życzenia.

2. Zapoznaj dziecko z polskimi symbolami oraz z tradycyjnymi potrawami związanymi ze Światami Wielkanocnymi.

"STÓŁ WIELKANOCNY"

Źródło: nowe-brzesko.pl

"ŚNIADANIE WIELKANOCNE"

(chomikuj.pl)

"WYBRANE SYMBOLE ŚWIĄT WIELKANOCNYCH"

(fanbiedronki.pl)

(mjakmama.pl)

(polki.pl)

(mamotoja.pl)

(maluchity.pl)

Zmieniony: czwartek, 01 kwietnia 2021 08:17