PONIEDZIAŁEK 12.04.2021.
EKOPRZYJACIELE
-wiersz „Nowa moda” Małgorzata Strzałkowska
W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
-Autem! – mówił wujek Tadek.
-Na motorach! – woła dziadek.
Na to babcia: - Autobusem!
Mama: - Lepiej minibusem!
Ala z Olą brzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,
po czym nagle się odzywa:
-Samochody, autobusy,
motocykle, minibusy –
każdy z nich okropnie smrodzi,
a to naszej Ziemi szkodzi.
po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada –
pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki, pola
pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia tez oddychać musi,
bo inaczej się udusi.
-Dziecko odpowiada na pytania:
- Jakie plany miała rodzina?
- Czy potrafisz wymienić członków tej rodziny?
- Ile ich było?
- Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę?
- Dlaczego wybrali rowery?
- Co oznacza słowo „moda”?
- Co oznacza słowo „ekologiczny”?
-Zabawa ruchowa „Czas dla Ziemi”
Dziecko stoi na jednym końcu pokoju, na drugim-
stoi globus lub narysowany symbol kuli ziemskiej.
„Jeśli nie dbamy o nasza planetę, jej czas się kurczy”
Jeśli dziecko usłyszy zdanie prawdziwe – robi skok do tyłu.
Jeśli zdanie jest fałszywe – 2 skoki do przodu.
Rodzic, mówi zdania, a dziecko odpowiednio skacze.
- Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.
- Rower nie produkuje spalin.
- Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.
- Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.
- Autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu,
- Niż samochód, którym jedzie tylko 1 osoba.
- Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.
- Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom.
- Ludzie mogą się zatruć, jedząc ryby pływające w ściekach.
Zabawa kończy się, kiedy dziecko dotrze do sylwety Ziemi.
Dziecko powinno zauważyć, że dobre działania wydłużają czas dotarcia do Ziemi,
a niewłaściwe – przyspieszają.
-Zapoznanie dzieci 6-letnich i 5-letnich z literą (wielką i małą), Z,z.
-Praca z kartą pracy 1a i b (6-latek) część 4,
Praca z kartą pracy str. 33 (5-latki)
Wprowadzanie nowej litery.
1. Wybieramy wyraz podstawowy (wyraz, przy pomocy którego wprowadzamy nową literę). Wyraz ten powinien być w miarę krótki, prosty, znany dziecku ze względu na znaczenie oraz taki, którego zapis literowy odzwierciedla wymawiane głoski. Np. litery "c" nie wprowadzamy na wyrazie "ciocia" (głoski są 4, a liter 6). Dziecko wymawiając to słowo słyszy ć-o-ć-a, nie słyszy głosek "c" i "i" . Inaczej słyszy, inaczej widzi w zapisie. Literę "c" można wprowadzić na wyrazie "cebula", bo jak "głoskuje", tak potem widzi w zapisie.
2. Z wyrazu podstawowego wyodrębniamy pierwszą głoskę, ostatnią, środkową w przypadku wyrazu 3- literowego. Nazywamy wszystkie głoski kolejno ("głoskujemy"). Jeżeli dziecko nie potrafi - "głoskuje" rodzic. Dziecko może powtórzyć. Wyodrębnianie głosek powinno odbywać się bez patrzenia na zapis tego wyrazu (ćw. słuchu fonematycznego, analiza i synteza dźwiękowa). Liczymy ile ten wyraz ma głosek.
3. Dziecko układa schemat wyrazu, czyli układa kolejno, np. patyczki, klocki w szeregu, tyle, ile jest głosek. Np. "cebula" -> _ _ _ _ _ _. Wskazuje pierwsza głoskę i nazywa ją, ostatnią i nazywa ją, kolejno wszystkie nazywając je.Można zapytać: " Gdzie "mieszka" głoska "b" ?" Dziecko wskazuje jej położenie w schemacie. "Gdzie "mieszka" głoska "u"?" itd.
4. Potem skupiamy się na na pierwszej głosce. Dziecko szuka innych słów rozpoczynających się na tą samą głoskę, np. cyrk, córka, cukierki, Celina, cały, co, cement itp. Pokazujemy literę "c" (można wykorzystać litery z klasera) i wymieniamy pierwszą "cegiełkę" schematu na literę. c _ _ _ _ _ Omawiamy kształt litery, pokazujemy małą i wielką literę. Dziecko może wymienić inne "cegiełki" schematu na litery, które zna lub wszystkie i ułożyć wyraz "cebula" Na tym etapie dziecko dopiero powinno zobaczyć wyraz zapisany literami drukowanymi.
5. Następnie dziecko wyszukuje nową literę wśród innych liter, w wyrazach, w tekstach. Dla utrwalenia kształtu dziecko może ulepić literę z plasteliny, ułożyć ze sznurka, napisać na piasku, palcem w powietrzu, na stole, na kartce. Na końcu wykonuje zadania proponowane w podręczniku. Dziecko może określić, czy jest to spółgłoska, czy samogłoska. Do oznaczenia spółgłosek stosujemy kolor niebieski, a samogłosek - kolor czerwony. Dziecko ćwiczy połączenia nowej litery z samogłoskami, odczytuje sylaby ( ca, co, ce, cu, ac, ec, uc, oc), następnie ćwiczy czytanie wyrazów z nową literą. Niektóre dzieci nie wymagają przeprowadzania całej procedury zapoznawania się z nową literą. Są to dzieci, którym wystarcza do zapamiętania litery podanie jej kształtu, nazwy (dzieci bardzo dobrze "głoskujące" , z dobrą pamięcią i myśleniem).
|