Home Oddział drugi
Oddział drugi
Propozycje ćwiczeń PDF Drukuj Email
Wpisany przez Felicja Holisz Katarzyna Szczypka   
wtorek, 14 kwietnia 2020 16:18

Dzień dobry,

przesyłam propozycję ćwiczeń na kolejne dni.

 

„Wiosna na wsi”    14 – 17  IV


Cele: - rozwijanie mowy,

- poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,

- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,

- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,

- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,

- rozwijanie umiejętności mierzenia,

- poznawanie narzędzi ogrodniczych i ich zastosowania.

6 - latki

Książka „Litery i liczby” cz. 2 – strony 62- 67

Książka „Karty pracy” cz. 4 – strony 3- 11

5 – latki

Książka „Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia” – strony 68- 71

 

Poznanie litery „ż, Ż”

dodatkowo: - kolorowanka ( karta M );

- z kart F i G można wyciąć obrazki i dobrać do nich podpisy (zwierzęta: kogut, kura, koza, kot, krowa, baran, indyk; narzędzia ogrodnicze: grabie, widły, motyka, sekator, łopata );Dziecko może do obrazków wyszukiwać właściwy podpis lub do podpisów – właściwy obrazek, może też uporządkować obrazki i podpisy, jeżeli wcześniej rodzic pomieszał obrazki i podpisy i ułożył je błędnie, np. do obrazka kozy dopasował podpis „kura”. Dziecko powinno odczytać wyraz ze zrozumieniem i samodzielnie wychwycić błąd.

- rozsypanka  sylabowa ( bu-ra-ki, ce-bu-la).

 

Wiersz – Teresa Fiutowska  „Podwórkowa  awantura”

Kura gdacze, kaczka kwacze,

goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje.

Gwałtu! Rety! Co się dzieje?

Ryczy krowa, świnia kwiczy,

a indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miauczy.

- Dość awantur! Już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczeka

i już słychać go z daleka.

Koza meczy: mee, mee, mee…

- Czego psisko mądrzy się?

Dla ochłody – wiadro wody

poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury!

A sio, gęsi, a sio, kury!-

Powiedziała, co wiedziała,

Białą brodą pokiwała,

pochyliła nisko rogi.

- Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!

Awantura się skończyła,

Bo ta koza groźna była.

 

Wiersz może posłużyć do ćwiczeń ortofonicznych – dziecko naśladuje głosy poszczególnych zwierząt.

 

Ćwiczenia w mierzeniu długości.

1. Układamy np. z rurek do napojów dwie drogi ( każda składa się z czterech rurek w tym samym kolorze, np. droga żółta i droga czerwona). Drogi są równoległe.

- czy obie drogi mają taką samą długość? Dziecko powinno odpowiedzieć, że tak .

2. Jedna z dróg zostaje zmieniona, zakręca, np. _ _ _ _

_/\_

- czy teraz drogi mają taką samą długość? Jeżeli dziecko odpowie, że czerwona jest dłuższa, należy ustawić rurki równolegle, jak za pierwszym razem.

3. Ponownie jedna z dróg zostaje zmieniona, zakręca, np.  _ _ _ _

/\/\

- czy drogi nadal maja taka samą długość? Jak można sprawdzić, że drogi są tej samej długości?

4. Dziecko mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą i głośno liczy. Mierzy również rodzic lub inne dziecko.

- dlaczego wyniki wyszły różne?

- czy wasze stopy są jednakowej długości? Dziecko odpowiada na pytania próbując wyjaśnić wyniki.

5. Dziecko mierzy długość dywanu krokami, które liczy. Mierzy również rodzic lub inne dziecko. Dziecko odpowiada na  te same pytania , co poprzednio.

6. Pokaz linijki, miarki krawieckiej.

7. Dziecko może samo znaleźć sposób, jak sprawdzić, która tasiemka jest dłuższa -> w zadaniu na stronie 7 („Karty pracy”). Jeżeli nie wie, należy zaproponować zmierzenie tasiemek przy pomocy sznurka.

 

Zagadki

Lubi głośno gdakać                                            Nie pieje, nie gdacze,

kiedy zniesie jajko.                                            Tylko głośno kwacze.

Każdy wie, że jest stałą                                      Po stawie pływa.

kurnika mieszkanką.                                           Jak się nazywa?

 

Zakręcony ogonek,                                             Grzebień ma na głowie,

śmieszny ryjek ma.                                              swoim głośnym pianiem

„Chrum, chrum – głośno woła –                         wszystkich wczesnym rankiem

kto jedzenie da?”                                                 budzi na śniadanie.

 

Na przykład łaciate

W oborze mieszkają.

Pasą się na łąkach,

zdrowe mleko dają.

 

Praca plastyczna

Malowanie farbami plakatowymi zwierząt na fakturze wykonanej z pogniecionych, białych serwetek (pogniecione serwetki przykleja się na całej powierzchni kartki).

Wykonanie makiety podwórka ( budynki z pudełek oklejonych papierem kolorowym, zwierzęta z plasteliny lub z papieru – wycięte z czasopism lub narysowane, naklejone na tekturki).

 

Jeśli dziecko maiłoby ochotę, może wykonać sobie wybraną kolorowankę, czy kartę pracy (dodatkowo) (do pobrania)

Zmieniony: środa, 15 kwietnia 2020 07:40
 
Rysowane wierszyki. PDF Drukuj Email
Wpisany przez Katarzyna Szczypka   
wtorek, 07 kwietnia 2020 06:26

Zapraszam do zabawy z dzieckiem w rysowane wierszyki.
Rodzic czyta dziecku wierszyk, wykonując jednocześnie ilustrację do jego treści. Następnie dziecko słucha po raz drugi wierszyka i może po śladach rodzica, lub samodzielnie wykonać ilustrację. Zabawę w wybranym wierszem można wykonywać wielokrotnie, np. zmieniając kolory kredek, podejmując próby zapamiętania części lub całości wiersza przez dziecko. Celem tej zabawy jest ćwiczenie koncentracji,  umiejętności wodzenia po śladzie, tworzenia linii, kształtów za pomocą kredki oraz ćwiczenie pamięci dziecka,

Opis w wersji PDF

Zmieniony: wtorek, 07 kwietnia 2020 12:07
 
J.angielski- Spring weather PDF Drukuj Email
Wpisany przez Marta Janny   
wtorek, 14 kwietnia 2020 11:15

Witam serdecznie po przerwie świątecznej.

Bardzo dziękuję za wysłane prace :)

Przesyłam propozycje ćwiczeń na ten tydzień.

W razie jakichkolwiek pytań można się ze mną skontaktować

pod adresem e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.


SPRING WEATHER [spring łeder]- Wiosenna pogoda

 

1. Weather [łeder]- pogoda


Przypomnij sobie nazwy zjawisk pogodowych, które dotychczas poznaliśmy.

Możesz pokazać je tak jak na zajęciach.


rain [rejn]- deszcz (w jednej ręce udajemy, że trzymamy parasol, a drugą

ręką pokazujemy spadający deszcz)

snow [snoł]- śnieg (obiema rękami pokazujemy jak spada śnieg)

wind [łind]- wiatr (unosimy ręce do góry i kołyszemy się na bogi naśladując

drzewa kołysane przez wiatr)

cold [kold]- zimno (pocieramy dłońmi o ramiona trzęsąc się z zimna)


Dzisiaj poznasz kolejne słowa dotyczące pogody.

Popatrz na obrazki i powtarzaj za rodzicem słowa.

Możesz spróbować pokazać te słowa.

 


2. Weather match [łeder mecz]- Łączenie pogody


Połącz zjawiska pogodowe z odpowiednią czynnością.

Jeśli nie masz dostępu do drukarki, to pokaż na ekranie co do czego pasuje.


https://ibb.co/JvsjbBH



3. Cut and paste [kat end pejst]- Wytnij i dopasuj


Wytnij nazwy zjawisk pogodowych i przyklej je pod odpowiednim obrazkiem.

Jeśli nie masz możliwości wydrukowania, to pokaż na ekranie

i nazwij po angielsku pogodę na obrazkach.


https://ibb.co/6bYHq61

 


4. Draw the weather [droł de łeder]- Narysuj pogodę


Podziel kartkę na cztery kwadraty.

W każdym kwadracie narysuj pogodę według podanej instrukcji.


Obrazek 1- sunny [sani] słonecznie

Obrazek 2- windy [łindi] wietrznie

Obrazek 3- cloudy [klałdi] pochmurno

Obrazek 4- rainy [rejni] deszczowo

 


5. My colourful umbrella [maj kalorful ambrela]- Moja kolorowa parasolka


Pokoloruj parasol według instrukcji podanych na obrazku.

Jeśli nie masz możliwości wydrukowania, to spróbuj sam narysować parasol

i pokolorować go według instrukcji podanych na obrazku.

Rączkę parasola możesz pokolorować na dowolny kolor.


https://ibb.co/pK4v8Rs



6. Weather fun [łeder fan]- Pogodowa zabawa


1) Jedna osoba wypowiada słowa po angielsku dotyczące pogody, a druga

osoba pokazuje dane słowo.

2) Jedna osoba pokazuje jakieś zjawisko pogodowe, a druga osoba próbuje

odgadnąć po angielsku o jakie słowo chodzi.


See you soon! [si ju sun]- do zobaczenia wkrótce!



Zmieniony: wtorek, 14 kwietnia 2020 13:29
 
Nadchodzi Wielkanoc PDF Drukuj Email
Wpisany przez Felicja Holisz/Katarzyna Szczypka   
niedziela, 29 marca 2020 18:18

30 III - 3 IV i 06 IV - 10 IV- WIELKANOC

(wersja PDF w razie problemów z odczytaniem)


Książki "Litery i liczby" oraz "karty pracy" posiadają dzieci starsze (6-latki), dla dzieci młodszych (5-latki) nie jest planowana praca w książeczkach.

 

Można zapoznać dziecko z literą "f"

Książka " Litery i liczby " cz. 2 - s. 58 - 59 i 60 - 61

Utrwalanie znaków: równości, większości i mniejszości oraz umiejętność porównywania liczebności zbiorów (przez ustawienie elementów w pary albo przez przeliczenie elementów)

Dzieci poznały następujące sposoby odczytywania zapisów:

np. " pięć równa się pięć "              5 = 5

" trzy to mniej niż pięć "           3 < 5

" dziesięć to więcej niż sześć "   10 > 6

Książka " Litery i liczby " cz. 2 - s. 62 - 63

Książka " Karty pracy " cz. 3 - s. 72 - 80

Dodatkowo - obrazki + podpisy karta G

Papieroplastyka karta 20 - zajączek

karta 3 - koszyczek

2 kolorowanki do malowania wodą

 

5 - latki powinny przed wszystkim ćwiczyć wyodrębnianie głosek w wyrazach ( najlepiej na wyrazach 3 - 4 głoskowych )

oraz wykonywać ćwiczenia graficzne. Mogą też korzystać z propozycji dla 6 - latków ( zabawy, zajęcia plastyczne ).

 

Cele do realizacji :

- poznawanie zwyczajów wielkanocnych,

- poznawanie budowy i właściwości jajka,

- przeliczanie w zakresie dziesięciu, dodawanie, odejmowanie w tym zakresie,

- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,

- rozpoznawanie i nazywanie liter,

- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej.

 

Wiersz " Śmigus " Władysława Broniewskiego

 

Śmigus ! Dyngus ! Na uciechę

z kubła wodę lej ze śmiechem !

Jak nie z kubła, to ze dzbana,

śmigus-dyngus dziś od rana !

 

Staropolski to obyczaj,

żebyś wiedział i nie krzyczał,

gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miał zmokniętą.

Wielkanocne lanie, czyli śmigus-dyngus - ŁaskOnline.pl - Codzienna ...

źródło: Kalendarz uroczystości, Irena Polkowska, il. Anna Sędziwy, wyd. WSiP

 

Ciekawostki na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych

 

Zabawy badawcze

1. Rozbijamy jajko; nazywanie części składowych: skorupka, białko, żółtko.

2. Wprowadzamy w ruch obrotowy 2 jajka (surowe i gotowane na twardo). Obserwowanie, które jajko kręci się szybciej.

Rozbicie i sprawdzenie (szybciej kręci się gotowane).

3. Wkładamy do naczynia z wodą jajko surowe i jajko ugotowane. Obserwowanie ich zachowania.

4. Do wody z jajkiem surowym dosypujemy stopniowo sól (ok. 10 - 12 łyżek soli). Obserwowanie, co dzieje się z jajkiem.

 

Zabawa plastyczna " Pisanki "

  • oklejanie jajek włóczką,
  • oklejanie jajek kolorowym papierem lub elementami wyciętymi z kolorowego papieru,
  • malowanie jajek farbami,
  • rysowanie mazakami wzorów na jajkach.

 

Ćwiczenia oddechowe " Baranek "

Przed dzieckiem znajduje się szablon baranka. Obok baranka umieszczamy małe kawałki białego papieru.

Dziecko za pomocą słomki przenosi kawałki papieru na szablon baranka. Dziecko nie pomaga sobie rękami.

 

Zabawa zręcznościowa

Dziecko przenosi jajko na łyżce do koszyka znajdującego się na drugim końcu pokoju.

Może rywalizować z drugą osobą (kto szybciej przeniesie swoje jajko). Jajka są ugotowane na twardo.

Zmieniony: wtorek, 07 kwietnia 2020 08:10
 
Propozycje ćwiczeń w kartach pracy PDF Drukuj Email
Wpisany przez Michalina Pisarek/Felicja Holisz   
piątek, 03 kwietnia 2020 06:15

Zwracam się z prośbą do Rodziców o wydrukowanie, jeśli jest taka możliwość  wybranych kart pracy.

(Istnieje możliwość udostępnienia kart pracy w przedszkolu, dla rodziców, którzy nie mają drukarki, prosimy w razie takiej potrzeby o kontakt telefoniczny

33/8561-013)

dla dzieci 6-letnich

pobierz krzyżówkę

pobierz kodusia - pisankę wielkanocną

pobierz kodusia - zająca

 

dla dzieci 5-letnich:

pobierz literę j

pobierz literę c

pobierz literę f

pobierz literę u

pobierz literę ż

 

karty pracy związane z nadchodzącymi świętami Wielkiejnocy dla 5-latków:

pobierz kartę "pary"

pobierz kartę kaczka

 

karta pracy wiosenna:

pobierz

Zmieniony: piątek, 03 kwietnia 2020 07:37
 
<< Początek < Poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Następna > Ostatnie >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL