Home Oddział drugi
Oddział drugi
Wprowadzanie nowej litery PDF Drukuj Email
Wpisany przez Michalina Pisarek   
środa, 25 marca 2020 12:56
Wprowadzanie nowej litery.

1. Wybieramy wyraz podstawowy (wyraz, przy pomocy którego wprowadzamy nową literę). Wyraz ten powinien być w miarę krótki, prosty, znany dziecku ze względu na znaczenie oraz taki, którego zapis literowy odzwierciedla wymawiane głoski. Np. litery "c" nie wprowadzamy na wyrazie "ciocia" (głoski są 4, a liter 6). Dziecko wymawiając to słowo słyszy ć-o-ć-a, nie słyszy głosek "c" i "i" . Inaczej słyszy, inaczej widzi w zapisie. Literę "c" można wprowadzić na wyrazie "cebula", bo jak "głoskuje", tak potem widzi w zapisie.
2. Z wyrazu podstawowego wyodrębniamy pierwszą głoskę, ostatnią, środkową w przypadku wyrazu 3- literowego. Nazywamy wszystkie głoski kolejno ("głoskujemy"). Jeżeli dziecko nie potrafi - "głoskuje" rodzic. Dziecko może powtórzyć. Wyodrębnianie głosek powinno odbywać się bez patrzenia na zapis tego wyrazu (ćw. słuchu fonematycznego, analiza i synteza dźwiękowa). Liczymy ile ten wyraz ma głosek.
3. Dziecko układa schemat wyrazu, czyli układa kolejno, np. patyczki, klocki w szeregu, tyle, ile jest głosek. Np. "cebula" -> _ _ _ _ _ _. Wskazuje pierwsza głoskę i nazywa ją, ostatnią i nazywa ją, kolejno wszystkie nazywając je.Można zapytać: " Gdzie "mieszka" głoska "b" ?" Dziecko wskazuje jej położenie w schemacie. "Gdzie "mieszka" głoska "u"?" itd.
4. Potem skupiamy się na na pierwszej głosce. Dziecko szuka innych słów rozpoczynających się na tą samą głoskę, np. cyrk, córka, cukierki, Celina, cały, co, cement itp. Pokazujemy literę "c" (można wykorzystać litery z klasera) i wymieniamy pierwszą "cegiełkę" schematu na literę. c _ _ _ _ _ Omawiamy kształt litery, pokazujemy małą i wielką literę. Dziecko może wymienić inne "cegiełki" schematu na litery, które zna lub wszystkie i ułożyć wyraz "cebula" Na tym etapie dziecko dopiero powinno zobaczyć wyraz zapisany literami drukowanymi.
5. Następnie dziecko wyszukuje nową literę wśród innych liter, w wyrazach, w tekstach. Dla utrwalenia kształtu  dziecko może ulepić literę z plasteliny, ułożyć ze sznurka, napisać na piasku, palcem w powietrzu, na stole, na kartce. Na końcu wykonuje zadania proponowane w podręczniku. Dziecko może określić, czy jest to spółgłoska, czy samogłoska. Do oznaczenia spółgłosek stosujemy kolor niebieski, a samogłosek - kolor czerwony. Dziecko ćwiczy połączenia nowej litery z samogłoskami, odczytuje sylaby ( ca, co, ce, cu, ac, ec, uc, oc), następnie ćwiczy czytanie wyrazów z nową literą. Niektóre dzieci nie wymagają przeprowadzania całej procedury zapoznawania się z nową literą. Są to dzieci, którym wystarcza do zapamiętania litery podanie jej kształtu, nazwy (dzieci bardzo dobrze  "głoskujące" , z dobrą pamięcią i myśleniem).
Zmieniony: poniedziałek, 06 kwietnia 2020 09:20
 
Odbiór ksiazek PDF Drukuj Email
Wpisany przez Michalina Pisarek   
wtorek, 14 kwietnia 2020 14:58
Dzień dobry,
w środę tj. 15.04.2020 oraz w czwartek tj. 16.04.2020, w godzinach od 8.00 do 16.00,
można odebrać książki i ćwiczenia dla dzieci 6 i 5 -letnich, w szatni oddziału II.
Jeżeli są osoby, które w ciągu tych dwóch dni, nie mogą odebrać książek,
proszę o kontakt z przedszkolem, ustalą Państwo termin odbioru materiałów.
Pozdrawiam.
Zmieniony: wtorek, 14 kwietnia 2020 15:36
 
<< Początek < Poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Następna > Ostatnie >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL