15- 19 czerwca
„Pożegnania nadszedł czas”
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Pocieszajki dla maluchów.
Książka (s. 86–89) dla każdego dziecka. Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie. Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki: zaśpiewały pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych doniczkach. 147 Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafił robić samodzielnie:
nie umiał sam jeść, ubierać się, wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki,
ani nie znał słów: „proszę, dziękuję, przepraszam”. Ten miś musiał się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały.
Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak należy myć łapki:
– O! Popatrz, misiu, tu jest łazienka, wodą się zmywa farbę na rękach, a ty masz łapki całe w powidłach, więc musisz użyć wody i mydła! Piotrek, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali piosenkę: Kum, kum, kum! Rech, rech, rech! Było przedszkolaków trzech. Hopsa, w lewo! Hopsa, w prawo! Skaczą zwinnie. Brawo! Brawo! Ucz się, misiu, z nimi ćwicz, skacz i do dziesięciu licz! Tu następowała wyliczanka do dziesięciu: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć i tak dalej… Potem na scenie pojawiły się symbole pór roku: słońce, bałwanek, kasztany i skowronek. Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę. Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się pięknie i wyrecytowały: – Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie, nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie, a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole, będziemy wspominać kochane przedszkole! Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli obejrzeć z bliska kukiełki. Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła, że będzie tęsknić. – Trochę mi smutno – powiedziała do Kasi. – Mnie też – odpowiedziała dziewczynka. – Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię: K A S I A – przeliterowała. – A ja się nauczyłam sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać wody – dodała Ada. – Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach. – Mnie też! – I umiemy już rozpoznawać kształty: kółka, trójkąty, prostokąty i kwa… kwa… – zająknęła się Kasia. – Kwadraty – dokończyła Ada. – Tak! Kwadraty! – I co jeszcze? – Pani pokazała nam, jak się kroi warzywa, tak żeby się nie skaleczyć. – I już umiemy same zrobić sałatkę z majonezem – odparła z dumą Ada. – A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać buzię. – Cha, cha! Nigdy tego nie zapomnę. – I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec! – Pamiętam. Pani polała je rozpuszczoną czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji. – Było bardzo dobre. Wszyscy prosili o dokładkę. Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną panią.
Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, panem „złotą rączką”, który potrafił naprawić każdą rzecz, a nawet z zabawkami.
Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni. – Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama. – Zostawiłam pudełko z pocieszajkami. – A co to są pocieszajki? – To są kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może mu dać taką kolorowankę i poprosić,
żeby pomalował smutne zwierzątko. Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu mi było lepiej. – To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła. – Pa, pa! Przedszkole! – powiedziała Ada. – Kiedyś cię odwiedzę.
• Rozmowa na temat opowiadania. − Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola? − Co przygotowali młodsi koledzy? − Co robiły Ada i Kasia? − Kogo pożegnała Ada? − Co to były pocieszajki Ady? − Gdzie je zostawiła?
- Obrazek o lecie . Oglądanie reprodukcji malarskich.
Każde 6 letnie dziecko przygotowuje teczkę z wyprawki, w której znajdziecie reprodukcje malarskie: Claude`a Moneta Stogi siana w Giverny;
Olega Sumarokova Kobieta pod parasolem odpoczywająca na plaży.
Dziecko ogląda reprodukcje, określa, z jaką porą roku się kojarzą i dlaczego.
- Zabawa - ,, Z czym kojarzy się przedszkole''
Dziecko podaje skojarzenia z przedszkolem, a rodzic je zapisuje np. dzieci, zabawki, ogródek, koleżanki, koledzy,
czytanie bajek, słuchanie wierszy, plac zabaw, spacery, wycieczki itp.

- 6 latki - karta pracy cz.4 str. 68 - 69
Oglądanie zdjęć miejsc, w których Olek i Ada byli rok temu z rodzicami na wakacjach,
opowiadanie o niektórych z nich. Rysowanie drogi rodziny Ady nad morze - po śladzie.
- 5 latki - oglądanie zdjęć z minionych wakacji, lub opowiadanie o planach na tegoroczne
spędzenie wakacji.
BEZPIECZEŃSTWO PODCZAS WAKACJI
Zagadki słuchowe - dziecko dopowiada zakończenia zagadek.
Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,
dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej . . . . . (plaży)
Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,
Dlatego dbam o to i o tym pamiętam,
By w lesie wszystkim żyło się dogodnie.
Z tego powodu nie bawię się . . . . . . . . .(ogniem)
Gdy nie ma rodziców w domu,
to chodź bardzo przykro mi,
nie otwieram obcym ludziom
do naszego domu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .(drzwi)
Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę
Moje ukochane, gumowe . . . . . . . . . . (kalosze)
Grzybobranie to grzybów zbieranie,
a nie ich jedzenie czy też smakowanie.
Dlatego po powrocie z lasu
sięgam do grzybów pełnego . . . . . .. . . . . . . .(atlasu)
Nie podchodzę do dzikich zwierząt
Bo choć są piękne i bajeczne,
bywają dla ludzi bardzo . . . . . . . . . . . . (niebezpieczne)
- 6l. Karta pracy, cz. 4 str. 72
Określanie położenia piłek. Rysowanie drogi piłki do bramki.
- 6l. Karta pracy cz.4 str. 73
Kończenie rysowania szlaczków. Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski.
Układanie patyczków według kolorów
np. 3 czerwone dodać 3 zielone dodać 4 żółte to razem 10 patyczków
Układamy i zapisujemy działanie
3+3+4 = 10
- Przygotowujemy 10 patyczków (odkładamy 3 zielone)
Układamy i zapisujemy działanie
10-3=7
- Przygotowujemy 7 tych samych patyczków, które pozostały
z poprzedniego działania, odkładamy jeszcze 3 czerwone, dziecko liczy
pozostałe patyczki mówiąc 7 odjąć 3 to 4 i zapisuje działanie.
7-3=4
- Układamy z patyczków figury geometryczne (trójkąt, prostokąt,
kwadrat,) określamy ile patyczków dzieci potrzebowały do ułożenia
kształtu każdej figury.
- Słuchamy piosenek pt. ,, Hej przedszkole ukochane - Presto Piosenki malucha''
https://youtu.be/bQHzW2NNpjQ
- ,, A my nie chcemy jeszcze iść...''
- ,,Mój kolega z przedszkola''
Polecam ! miło ich się słucha ;)
|