POZNAJEMY ZWIERZĘTA WIEJSKIE Drukuj
Wpisany przez Aneta Gilewicz   
niedziela, 11 kwietnia 2021 14:34

"POZNAJEMY ZWIERZTA WIEJSKIE"

16.04 - piątek

1. „Tylko nic nie mówcie krowie” Halina Szayerowaproszę przeczytać dziecku wiersz

Nabiał - produkt smaczny, zdrowy

Dostajemy go od krowy

Tylko nic nie mówcie krowie

Jak się krowa o tym dowie,

to się jej przewróci w głowie

i gotowa narozrabiać

I przestanie nabiał dawać,

czyli: masło, mleko, sery

i śmietanę na desery!

No i jajka. Co ja baję?

Przecież jajka kura daje.

Tylko nic nie mówcie kurze!

Niech je daje jak najdłużej!

Bo jak o tym się rozgłosi...

to przestanie jajka znosić!

Proszę z dzieckiem porozmawiać na temat skąd się bierze mleko, jakie są jego zalety i co można z niego zrobić.

Można pokazać dziecku produkty spożywcze pochodzące z mleka, skosztować je oraz określić ich smak i wygląd.

2. "Liczymy zwierzęta" Proszę zapisać i wydrukować kartę pracy. Zadaniem dziecka jest: otoczyć wspólną pętlą poszczególne zwierzęta: krówki, świnki, kury, przeliczyć ile zwierząt znajduje się w pętli, porównać w której pętli jest najwięcej zwierzą, a w której najmniej.

3. Proszę z dzieckiem znaleźć 5 szczegółów różniące te dwa obrazki.


4. „Krówka” - praca plastyczna. Proszę zapisać i wydrukować szablon. Następnie wyciąć kolejne elementy, a następnie z dzieckiem ułożyć je i skleić w jedną całość.

Link do szablonu: https://kwiecien.academy/wytnij-i-sklej-zwierzeta/

15.04 - czwartek

1. Zachęcam do obejrzenia z dzieckiem programu: https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

2. "Po co hodujemy zwierzęta?" - proszę porozmawiać z dzieckiem na temat hodowli zwierząt w gospodarstwie. Proszę zwróci uwagę na cel hodowli zwierząt.

Źródło obrazków: chomikuj.pl

3. Proszę zapisać, wydrukować kartę pracy oraz wykonać zadanie według zapisanego na niej polecenia.

14.04 - środa

1. Na podstawie ilustracji proszę z dzieckiem zwrócić uwagę na wielkość jajek od różnych ptaków.

Jak już pewnie wiecie jajka są bardzo zdrowe. Zastanówcie się razem z rodzicami, jakie potrawy można wyczarować właśnie z jajek.

2. Eksperyment z jajkiem. Proszę przygotować dwie szklanki z wodą. Do jednej szklanki wrzucić jajko (Jajko opada na dno szklanki) do drugiej szklanki dodać soli, coraz to więcej (jajko unosi się do góry). Rozmowa n/t eksperymentu, zachowania się ciał stałych w roztworze solnym.


3. „Kurnik” – zabawa dydaktyczna. Gdzie mieszkają kury? Jak nazywa się kurza mama? (kwoka) Jak nazywa się tata (kogut), a jak dzieci ?(pisklęta)


4. „Skąd biorą się pisklęta?” - proszę wspólnie z dzieckiem ułożyć opowiadanie do historyjki obrazkowej.

5. „Lekkie jak piórko” – ćwiczenia oddechowe (usprawnienie aparatu mowy)

Do ćwiczeń potrzebne będą: piórka lub podarte na małe kawałeczki kartki z bloku rysunkowego (bibuły), plastikowa słomka do napojów, dwie kartki papieru formatu A4, ewentualnie plastikowy kubek.

Ćwiczenie 1.

Połóż piórko na otwartej dłoni i postaraj się je zdmuchnąć. Powtórz ćwiczenie kilka razy.

Ćwiczenie 2.

Połóż się na brzuchu na podłodze, piórko umieść przed sobą. Dmuchaj na piórko tak, aby przesunęło się jak najdalej. Powtórz ćwiczenie kilka razy.

Ćwiczenie 3.

Ułóż na stole w niewielkiej odległości od siebie dwie kartki formatu A4. Na jedną z nich wysyp piórka lub kawałki papieru kolorowego (bibuły). Za pomocą plastikowej słomki przenoś piórka z jednej kartki na drugą. Powtórz ćwiczenie dwa razy.

Ćwiczenie 4.

https://www.youtube.com/watch?v=aw2J5lJa5Bc

6. „Kurka z dłoni” – praca plastyczna (doskonalenie sprawności manualnych, rozwijanie wyobraźni)

Do pracy potrzebne będą: farby, pędzel, biała kartka formatu A4, flamastry.

Pomaluj dłoń farbą w kolorze, np. żółtym lub brązowym i odciśnij na kartce. W ten sposób powstanie kurka. Możesz obok odcisnąć też same opuszki palców – to będą kurczątka. Flamastrami dorysuj brakujące elementy obrazka (oczy, nogi, dziób…). Dokończ obrazek malując trawę (np. widelcem), słońce, niebo, kurnik lub przyklej na dole kartki kilka źdźbeł suchej trawy.

Przykład gotowej pracy:

13.04 - wtorek

1. ,,SZUKAM MAMY'' - nauka zwierząt, odgłosy zwierząt dla dzieci, bajka. Zapraszam na stronę:

https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c

2. "Zwierzęta i ich dzieci" - nazwij z dzieckiem młode zwierząt wiejskich.

2. "Koniki" - a teraz poznamy nową zabawę przy muzyce.

Tekst piosenki oraz opis zabawy:

Noga goni nogę

Bujają koniki

Stukają kopytka

W rytm muzyki

Jedna noga tupie: tup, tup, tup

Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk

Konik skacze sobie: hop, hop, hop

Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

Opis: piosenka uczy cwału bocznego "Noga goni nogę". W rytm muzyki biegamy z dzieckiem cwałem bocznym. Co jakiś czas ruch zostaje wstrzymany, wykonujemy czynności z tekstu piosenki, tupiemy i skaczemy.

A piosenkę znajdziecie tu:

https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA

12.04 - poniedziałek

1. "Na wsi" Proszę omówić z dzieckiem ilustracje przedstawiającą wieś, proszę zwrócić uwagę na występowanie wiejskich zagród i gospodarstw właśnie w tych miejscach.

Źródło: chomikuj.pl

2. „W zagrodzie Małgosi”- bajka ortofoniczna E. Michałowskiej

Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi

każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: Hau, hau, hau.

Kotek miauczy: Miau, miau, miau.

Kura gdacze: Ko, ko, ko.

Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.

Gąska gęga: Gę, gę, gę.

Ona też chce najeść się.

Owca beczy: Be, be, be.

Koza meczy: me, me, me.

Indor gulgocze: Gul, gul, gul.

Krowa ryczy: Mu, mu, mu.

Konik parska: Prr, prr, prr.

A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.

I tak gra orkiestra ta gra,

aż Małgosia jeść im da.

3. "Gospodarstwo wiejskie"

Ten obrazek przedstawia zwierzęta w gospodarstwie na wsi. Proszę odszukaj i nazwij z dzieckiem występujące tu zwierzęta.

Źródło: puzzlefactory.pl

4. „Zwierzęta wiejskie” - proszę przeczytać dziecku zagadki i wspólnie znaleźć na nie odpowiedź.

Chodzi po podwórku,

Woła: „Kukuryku”,

On i jego przyjaciele,

Mieszkają w kurniku.

(kogut)

 

Bawię się w błocie

Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.

Mieszkam w chlewiku ....

(świnia)

 

Często wołam: me, me, me.

Czy ktoś wełnę moją chce?

( owca)



Ciężko pracuję na wsi cały dzień.

Odpoczywam w stajni i nie

jestem leń.

(koń)

 

Gdaczę sobie: ko, ko, ko,

Na śniadanie dam ci jajko.

(kura)

 

Zawsze blisko krowy i ogonem

miele, każdy już odgadnie,

bo to przecież...(ciele)

 

Nad rzeczułką wartką,

kto to drepce z dziatwą?

Żółte nóżki ma.

Gę, gę, gę, gę, ga! ... (gęś)

 

Tak cichutko chodzi,

że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo

boją się go myszy. ...(kot)

 

Mieszka w chlewiku

tłuścioszka znana.

Przez ludzi na słoninkę

i mięso chowana. ...(świnia)

 

Chodzi po podwórku

I grzebie łapami.

Jest to ptak domowy,

Nazwijcie go sami. ... (kura)

 

Mucząc woła gospodynię

Bo to zwierzę z tego słynie,

Że gdy muczy to oznacza -

Gospodynię czeka praca.

Mleko wnet do wiadra leci,

By je piły wszystkie dzieci,

Żeby każdy z Was był zdrowy

A to mleko dają ...(krowy)

 

Żółciutkie kuleczki

Za kura się toczą,

Kryją się pod skrzydła,

Kiedy wroga zoczą. ... (kurczęta)

 

W każdej wsi jest taki budzik,

który co dzień budzi ludzi.

Budzik chodzi, łapką grzebie.

Choć nie czesze się, ma grzebień. ...(kogut)

 

Szybko biega, rży i parska.

Na śniadanie - owsa garstka.

Potem w stajni grzecznie stoi.

Czeka, aż go ktoś napoi.

Ty odważnie podejdź doń,

bo to jest po prostu ... (koń)

5. „Wiosna na wsi” - zestaw zabaw ruchowych

Zabawa ruchowa „Kurka do kurnika”

Rodzic wyznacza miejsce w pokoju – kurnik. Dziecko porusza się po całym pomieszczeniu, naśladując odgłos kurki (ko, ko) i chód zwierzątka. Na hasło: Kurka do kurnika! Kurka jak najszybciej musi schować się w kurniku.

Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Zwierzęta na wsi” Do zabawy potrzebna będzie piłka. Rodzic mówi nazwę zwierzęcia i rzuca piłkę do dziecka. Jeśli dziecko usłyszy nazwę zwierzęcia mieszkającego na wsi, musi złapać piłkę. Jeśli rodzic poda nazwę zwierzęcia żyjącego w zoo, dziecko nie powinno złapać piłki. Jeśli jednak złapie piłkę wykonuje zadanie ruchowe wymyślone przez rodzica.

Zabawa bieżna „Koniki” Dziecko naśladuje ruchem konika, jednocześnie klaskając językiem. Koniki szybko biegające po łące, powoli wspinają się pod górkę i szybko zbiegają z górki.

Zabawa ruchowo - naśladowcza „Naśladujemy zwierzęta” Dzieci poruszają się w rytmie wygrywanym przez rodzica na dowolnym instrumencie (można ten rytm też wyklaskiwać). Podczas przerwy w grze rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, a dziecko je naśladuje (sposób poruszania się, odgłosy jakie wydaje).

Zabawa ruchowa „Konik na biegunach” Dziecko kładzie się na brzuchu, łapie się za stopy i tworzy „kołyskę”. Porusza się w przód i w tył.

Zabawa ruchowa „Kaczka”

Dziecko w przysiadzie porusza się jak kaczuszka.

Zabawa ruchowa „Kwiat” Dziecko naśladuje rozwijanie się kwiatka. Kwiat są w pąkach (dziecko) wykonuje siad skulny, na hasło rodzica Słonko się budzi – bardzo wolno podnosi głowę i ręce do góry, wstaje rozchyla ręce na bok, naśladując rozchylające się płatki.

Zmieniony: czwartek, 15 kwietnia 2021 19:53